3 provjerena načina kako ovladati sigurnim spremanjem tendera na jedrilici
Kako spremati tender na jedrilici: tegalj, krmeni daviti i pohrana na palubi
Za početak, što je tender i zašto je neizostavan na vašem jedrenju
Tender, odnosno pomoćni čamac, mali je čamac na vesla ili napuhujući gumeni čamac koji je u pravilu dio obvezne opreme vaše charter jedrilice. Najčešće dolazi s vanbrodskim motorom, ovisno o veličini plovila. Neophodan je zato što vas duboki gaz jedrilice često sprječava da priđete plićacima i plažama, pa tender znatno proširuje mogućnosti vaše jedrilice.
Tender, često nazivan i pomoćni čamac, jedna je od najvrednijih stavki opreme na jedrenju.
Tijekom krstarenja koristit ćete ga često. Ako planirate više odlazaka na obalu po uvalama, potreban vam je pouzdan i čvrst tender.
Kako biste iz njega izvukli maksimum, promislite o spremanju tendera na jedrilici. Način vuče ili spremanja utječe na sigurnost, udobnost, upravljanje brodom i miran san noću. U ovom vodiču doznat ćete kako spremati tender na jedrilici, kako odabrati pravi tender za jedrilicu te kako usporediti tri glavne opcije pohrane tendera na brodu: vuču u tegalju, krmene davite i pohranu na palubi.

Tri glavna načina za spremanje tendera na jedrilici
Najčešća su tri načina nošenja i pohrane tendera na jedrilici:
- Vuča iza jedrilice u tegalju
- Ovjes na krmenim davitima
- Pohrana na palubi
Svaka metoda ima prednosti i ograničenja. Na mnogim charter plovidbama kombinirat ćete više metoda, na primjer tegalj u mirnim uvalama te podizanje na palubu prije dulje ili zahtjevnije dionice.
Usporedna tablica najboljih načina spremanja tendera na jedrilici
Vuča tendera iza jedrilice
Tegljaj je najjednostavniji izbor. Tender vas prati, već je u moru i spreman za uporabu čim stignete. Za kratke prijelaze između uvala po slabom do umjerenom vjetru to funkcionira vrlo dobro.

Prednosti vuče u tegalju
- Nema teškog dizanja ni složenog riganja
- Tender je neprestano spreman za trenutačnu uporabu
- Po mirnom vremenu i na kratkim relacijama motor može ostati na tenderu u podignutom položaju
Nedostaci i rizici vuče
- Usporava jedrilicu jer stvara dodatni otpor
- Noću, kada vjetar oslabi, tender se može zaljuljati i dodirivati trup
- Konop tegalja može se namotati na propeler ako je predug ili ako neoprezno vozite unatrag
- Nije sigurno po jakom vjetru, na uzburkanom moru ni na duljim dionicama izvan obale
Lupkanje možete smanjiti postavljanjem bokobrana između tendera i trupa te podešavanjem duljine konopa.
Kako sigurno tegliti tender
- Odaberite konop za tegalj: Koristite čvrst plutajući konop odgovarajućeg promjera. Izbjegavajte pretjeranu duljinu koja se može opustiti u propeler.
- Pričvrstite konop: Najbolje je upotrijebiti bragoc koji se dijeli na dva krmena bita radi stabilnosti. Učvrstite čvorove i provjerite točke trošenja.
- Uklonite ili osigurajte vanbrodski motor: Za kratke i mirne vožnje može ostati montiran i podignut. Za dulje ili zahtjevnije dionice skinite motor i spremite ga na krmenu ogradu ili na posebni nosač.
- Podesite udaljenost iza jedrilice: Po mirnom vremenu držite tender dovoljno daleko da bude u mirnijoj vodi. Po valovitom moru približite ga, ali držite izvan najjačeg traga.
- Provjeravajte tijekom plovidbe: Redovito bacite pogled unatrag. Pazite ima li vode u tenderu, traga trošenja na konopu ili dodira s trupom. Ako se uvjeti pogoršaju, podignite tender na davite ili izvucite na palubu.
Izbjegavajte vuču tendera noću u prometnim područjima ili kad se očekuje jak vjetar i veći valovi.
Spremanje tendera na krmenim davitima
Daviti su metalne konstrukcije na krmi koje omogućuju podizanje tendera iz mora i ovjes iza jedrilice.
Tender ovješen s krme

Držanje tendera na krmenim davitima korak je iznad vuče jer je izvađen iz mora pa ga ne trebate vući. Daviti su trajno postavljeni i spremni primiti vaš tender. Dovoljno je spojiti konope i podignuti ga iz vode. Izazov je što tender ostaje uspravno okrenut i visi iza krme. Ako vas uhvati zahtjevno more, val koji dolazi s krme može zaliti tender i napuniti ga vodom. Nagli porast težine može preopteretiti davite te ih otkinuti, a pri popuštanju opteretiti i oštetiti spojne točke na trupu. Čak i ako se ništa ne odlomi, krmena će se zóna dodatno opteretiti i dublje zaroniti, što povećava rizik.
Prednosti pohrane na davitima
- Tender je izvan vode, nema otpora vuče ni obrastanja
- Brzo i jednostavno porinuće, što je vrijedno na užurbanom charter odmoru
- Vanbrodski motor često može ostati na tenderu
Nedostaci i rizici pohrane na davitima
- Po teškim uvjetima val s krme može snažno udariti u tender
- Ako se tender napuni vodom, nagla težina može oštetiti davite i čak pričvrsnice na trupu
- Dodatna masa na krmi može promijeniti trim i ponašanje jedrilice
- Nije uvijek dostupno na bareboat charter jedrilicama
Kako sigurno koristiti davite
- Provjerite nosivost i okov: Uvjereno provjerite jesu li daviti i spojni elementi primjerene nosivosti za tender i motor. Pregledajte škote, koloture i konope.
- Pripremite tender: Izvadite nepotreban teški teret koji ne treba dizati. Osigurajte spremnik goriva, vesla i sve labave predmete.
- Spojite podizne konope: Koristite predviđene točke dizanja na tenderu, obično namijenjene radu s davitima. Uravnotežite obje strane kako biste izbjegli uvrtanje.
- Podignite tender: Podignite ravnomjerno dok se ne odvoji od vode. Zatim ga namjestite da čvrsto i sigurno leži iza krme.
- Osigurajte za plovidbu: Zavežite ga tako da ne može ljuljati u stranu. Po jačem moru razmotrite navlaku i skidanje ili podizanje motora.
- Pratite uvjete: Ako se očekuju jaki valovi ili more u krmu, razmislite o prebacivanju tendera na palubu.
Pohrana tendera na palubi
Treća opcija je odložiti tender na palubi. Tamo je izvan vode i može se spremiti naopačke, što smanjuje problem s nalijevanjem valova. Iako zvuči idealno, najveći izazov su podizanje i spuštanje.

I najteži tender moguće je podići uz pomoć opreme na jarbolu. Pričvrstite drizu na tender pa težinu podignite vinčem. Tako ga možete pažljivo izvući i namjestiti na palubi bez nepotrebnog naprezanja.
Ovo se često doima najjednostavnijim i najsigurnijim načinom spremanja tendera, no zahtijeva vrijeme za pripremu konopa te sam postupak podizanja i spuštanja. Pohrana na palubi u pravilu je najsigurniji izbor, osobito na duljim dionicama ili kada se očekuje lošije vrijeme. Tender je izvan vode i najčešće okrenut naopačke pa je manja vjerojatnost da će ga napuniti nalijevajući valovi.
Kompromis je u utrošenom trudu. Tender treba podići i pažljivo postaviti tako da ne blokira kretanje posade ni pristup poklopcima.
Prednosti pohrane na palubi
- Najsigurnija opcija po teškom vremenu ili na dionicama izvan obale
- Tender je zaštićen od izravnog udara valova
- Nema otpora vuče ni rizika da se konop uhvati u propeler
- U pravilu je sigurniji od krađe kada je dobro svezan
Nedostaci pohrane na palubi
- Više vremena i truda za podizanje i osiguravanje
- Zauzima prostor i može ograničiti kretanje posade
- Potrebno je pažljivo planiranje kako se ne bi ometale jedra, konopi ili pristup poklopcima
Sve tri opcije imaju svoje prednosti i mane. Konačan odabir ovisi o uvjetima plovidbe i o vrsti tendera koji nosite.
Sigurnosni savjeti za uporabu i spremanje tendera
Tender je i važan sigurnosni alat. Bilo da ga vučete, držite na davitima ili podižete na palubu, imajte na umu sljedeće:
- Uvijek koristite sigurnosnu vezicu motora: Ako upravljate tenderom s vanbrodskim motorom, vezica sigurnosnog prekidača mora biti pričvršćena za skipera kako bi motor stao ako skiper ispadne.
- Nosite prsluke za spašavanje: Svi u tenderu trebaju nositi primjeren prsluk, osobito noću ili po valovitom moru.
- Držite se podalje od pontona kad ima vala: Kada more diše, držite tender odmaknut od pontona ili stijena pomoću malog sidra ili pramčanog konopa. Tako izbjegavate oštećenja i nezgode pri naglim trzajima.
- Ponesite vodonepropusne vreće: Za telefone, dokumente i osobne stvari koje ne smiju smočiti.
- Ne preopterećujte tender: Ne ukrcavajte previše osoba. Ako treba, napravite dva puta. Preopterećenje čini tender nestabilnim, osobito pri ukrcaju i iskrcaju.
- Noću ne krećite bez svjetla: Uvijek imajte ručnu ili čeonu lampu. Čeona lampa na skiperu izvrsno funkcionira, a bijelo svjetlo čini vas uočljivijima ostalim plovilima.
- Isplanirajte povratak iz mora: Dogovorite kako se plivači vraćaju u tender. Netko se može prebaciti preko tubusa vlastitom snagom, drugome će trebati jednostavne konopne ljestve ili rukohvat.
- Upotrijebite tender kao sigurnosnu pratnju za sportove na vodi: Kada posada vozi SUP, windsurf, kite ili pliva dalje od broda, tender je vaša sigurnosna mreža. Ako oprema zakaže ili vjetar stane, brzo ih možete pokupiti. Tender može biti i zaštitna barijera između kupača te brzih jet-ski plovila ili glisera.
Uporaba tendera i bove za vez na charteru u Hrvatskoj

U mnogim hrvatskim uvalama umjesto sidrenja preuzimate bovu za vez. Tamo je tender neizostavan.
- Ako bova nema prihvatni konop, bovu možete zahvatiti omčom s palube jedrilice.
- Na jedrilicama s visokom pramčanom palubom često je lakše i sigurnije preći tenderom na provu, pokupiti bovu s razine tendera te provući konope natrag na jedrilicu.
- Kad se vežete, tender koristite za sve odlazke na obalu, u restorane i na plaže.
Odabir pohrane utječe na to koliko će vam ova rutina biti jednostavna:
- Vuča tendera između susjednih uvala drži ga spremnim za sljedeću bovu ili sidrište.
- Daviti vam omogućuju da ga podignete u nekoliko sekundi kad napuštate gust vez.
- Pohrana na palubi najbolja je kada planirate dulju relokaciju uz obalu ili preko otvorenog mora.
Pravilnim odabirom tendera za jedrilicu te razumijevanjem kako spremati tender na jedrilici uz vuču, davite ili palubu, vaše će jedrenje biti sigurnije, udobnije i opuštenije. Malo planiranja pretvorit će tender u pouzdano produženje vaše jedrilice, a ne brigu koja se vuče iza nje.
FAQ: tender i pohrana pomoćnog čamca na brodu
U pravilu se ne preporučuje vuča tendera noću, osobito u uskim ili prometnim vodama. Teže vas je uočiti i veći je rizik od sudara ili uhvaćenog konopa u propeler. Ako morate vući noću, upotrijebite svjetla, držite tender bliže i smanjite brzinu.
