Noćna plovidba: Opasnosti i skriveni zamke pri plovidbi u mraku
Uvod: Noćna plovidba u Hrvatskoj
Istaknimo da, osim povećane opasnosti od sudara s drugim plovilom, gotovo sve nesreće noćne navigacije uzrokovane su slabom vidljivošću, nedostatkom situacijske svijesti ili neočekivanim preprekama na moru koje plutaju na površini ili neposredno ispod nje. Plovidba noću je teža i opasnija nego tijekom dana, osobito ako se ne poštuju sve bitne sigurnosne mjere i postupci, kao što su pravilno osvijetljena navigacijska svjetla.
Moramo imati na umu da je noćni promet privatnih brodova i jahti danas sve češći, zbog užurbanog tempa života, u kojem nastojimo iskoristiti svaku priliku za opuštanje na moru. Na primjer, mnogi ljudi koji dolaze subotom kasnim letovima za svoj najam jahte u Hrvatskoj radije plove do susjednog otoka, izlaze iz marine što prije i provode prvu noć svog odmora u Hrvatskoj tamo. To im omogućuje dodatni dan na moru i priliku da se probude u omiljenoj uvali.
Osim toga, promet gliserima kasno noću raste zbog prijevoza turista iz zračnih luka i gradova na otoke gliserima jer dolaze kasno noću na svoju zračnu luku kada više nema trajektne veze. Svaki dan odmora na moru je dragocjen, pa ovaj način prijevoza postaje sve popularniji. Plovidba noću je, naravno, danas puno jednostavnija nego što je bila nekad. Svi grebeni, podvodne litice i plićaci precizno su dokumentirani na kartama, kanali su adekvatno označeni svjetionicima, a satelitska navigacija postala je dio opreme čak i malih brodova.
Plovidba noću u Hrvatskoj može biti čarobna, ali nosi ozbiljne rizike. Bilo da ste početnik ili iskusni skiper, razumijevanje opasnosti i zakonskih obveza noćne plovidbe ključno je za sigurnu plovidbu.
Je li moguće ploviti noću?
Da, svakako možete! i dugoročno: da, možete ploviti noću u Hrvatskoj ako slijedite pomorska pravila! koja kažu: Kada plovite noću ili u uvjetima ograničene vidljivosti, sva plovila, bez obzira na svrhu ili područje navigacije, moraju prikazivati propisana navigacijska svjetla. Pravila COLREG 72 Konvencije o izbjegavanju sudara na moru primjenjuju se na navigacijska svjetla. Međutim, Pravila navigacije definiraju "noć" kao vrijeme između zalaska i izlaska sunca, stoga sva plovila na moru moraju biti adekvatno osvijetljena u svakom trenutku, uključujući sumrak i zoru.
Prvo i drugo pravilo noćne plovidbe
Ako plovite noću, izbjegavajte izlazak po lošem vremenu, a ako to učinite, udaljite se od obale. Prvo pravilo noćne plovidbe je izbjegavanje plovidbe po lošem vremenu, a drugo je izbjegavanje plovidbe preblizu obale jer plutajući svjetlosni indikatori, poput signala za ribarske vrše, mreže i duge linije od ribara, mogu biti opasni.
Čak i kada plovite daleko od obale noću, uvijek postoje određeni problemi. Predmeti i smeće koji plutaju u vodi ili neposredno ispod njezine površine predstavljaju najveću opasnost. Posebno nakon jakih olujnih vjetrova poput Južnog vjetra JUGO, poznatog i kao scirocco, koji čupa drveće i brojne nadstrešnice oko otoka i nosi ih prema sjeverozapadu, gdje ih morske struje tjednima nose, kružeći i vrteći se u moru dok se konačno ne nasukaju na obalu, otok ili dio obale...
Stoga, isključujući kvarove, gotovo sve noćne nesreće uzrokovane su slabom vidljivošću, nedostatkom situacijske svijesti ili neočekivanim preprekama na moru. Klasične jedrilice i brodovi koriste trupove s istisninom. Sporo pokretna, velika plovila s trupovima s istisninom (poput jedrilica i kruzera) su u nešto boljoj poziciji jer njihova struktura trupa odbija predmete od njih. Konačni utjecaj na njih je znatno manji pri nižim brzinama. Nadalje, ako plovite sporijim brodom i obraćate pažnju, postoji šansa da ćete na vrijeme uočiti prepreku ispred sebe i imati dovoljno vremena da je izbjegnete ako je more mirno. S druge strane, to neće biti slučaj ako plovite brzim čamcem pri velikoj brzini, jer je gotovo nemoguće izvesti ovaj manevar na vrijeme čak i ako uspijete vidjeti objekt, stoga je sudar gotovo siguran.
Naravno, budući da danas sve pluta na vodi, to može biti opasno. Daske, grede, palete, kamenje, trupci i panjevi su neki od materijala koji se koriste. Veliki najloni, pletene vreće za proizvode, razne vreće, i plutajuće mreže od užadi su jednako opasne... Čak i tijekom dana, teško ih je primijetiti jer mogu zaroniti trideset centimetara ispod površine.
Ako pređete brodom preko njih, gotovo će se sigurno omotati oko propelera ili kormila, čineći brod nesposobnim za samostalnu plovidbu!!!
Što učiniti ako se pojavi jedna od opasnosti plovidbe?
U takvoj situaciji potreban je osnovni paket za hitne slučajeve! U slučaju da nešto zakačite s propelerom, uvijek biste trebali imati podvodnu svjetiljku, masku za ronjenje i dobar nož pri ruci!
To će uzrokovati promjenu zvuka, gušenje motora, gubitak snage ili čak isključivanje motora. U takvim okolnostima, prijenos bi trebao biti odmah promijenjen u neutralni/prazni hod, a motor bi trebao biti isključen ako još uvijek radi. S vašim paketom za hitne slučajeve, možete zaroniti kako biste oslobodili propeler od užadi, najlona ili mreže ako to dopuštaju uvjeti i temperatura vode. Ako ronjenje nije opcija, ili se propeler pokaže teškim za oslobađanje zbog ukočenosti najlona oko osovine, trebat ćete koristiti rezervni motor za plovidbu do sljedeće sigurne luke ili uvale.
Slijede neki od najčešćih rizika u hrvatskom Jadranu: Male ribarske brodice lokalnog stanovništva!!!
Jedna od mogućih prepreka noćnom jedrenju, koja nije tako česta, zahtijeva dodatnu pažnju. Kako se približavate nekim od dubokih grebena, podvodnih litica i plićaka prikazanih na karti, možete očekivati da ćete vidjeti brodice koje noću love ribu, jer su ta područja bogata ribom, a neke od tih malih brodica su potpuno osvijetljene. Možda zvuči nevjerojatno, ali postoje i oni koji noću idu u ribolov u maloj brodici bez svjetala, nesvjesni svega.
Ograničenja modernih navigacijskih instrumenata
Noću jedrilice ne mogu se oslanjati na principe lijevog porta i desnog starborda; zapravo, moraju slijediti ista pravila kao i motorni brodovi. To je također razumno jer je procjena je li druga jedrilica na portu ili starbordu noću vrlo teška. Jedrenje protiv vjetra ima mali učinak, dok jedrenje s vjetrom u krmi može imati suprotan učinak.
Moderni navigacijski uređaji su očito korisni i čine jedrenje mnogo jednostavnijim, ali se na njih ne treba oslanjati isključivo, posebno noću. Sva elektronička oprema trebala bi se koristiti samo kao pomoć u navigaciji. Stoga, nikada ne stavljajte svoje potpuno povjerenje u njih. Neprestano promatrajte stvarnu situaciju; samo ono što vidite ispred sebe je stvarno, stoga je stalno promatranje bitan zahtjev i nužnost tijekom noćnog jedrenja!
Navigacijski alati su neophodni, ali nisu nepogrešivi:
- GPS može kasniti ili pogrešno očitati blizu prepreka.
- Radar može propustiti manje objekte poput užadi ili mreža.
- Automatsko crtanje ne zamjenjuje vizualno promatranje.
Vjerujte svojim očima više nego elektronici. Držite stražu i navigirajte pomoću instrumenata i instinkta.
Što učiniti u hitnom slučaju?
Na kraju, ali ne manje važno, trebamo spomenuti: Ako dođe do nesreće ili bilo kakve štete tijekom vašeg najma, molimo kontaktirajte našu tehničku podršku ili našu bazu što je prije moguće. Učinit ćemo sve što je potrebno da vam pružimo najbolju uslugu i, ako je moguće, riješimo vaš problem u najkraćem mogućem roku. Molimo vas da nas obavijestite i budite sigurni da obavijestite kapetaniju ako ste imali nesreću s drugim brodom.
Protokol o incidentima tijekom najma
Ako iznajmljujete brod kod nas:
- ☎ Kontaktirajte našu tehničku podršku ili bazu što je prije moguće.
- 📌 Prijavite sve nesreće najbližoj kapetaniji.
Spašavanje na moru
U slučaju opasnosti:
- 📞 Birajte 195 - službena linija za spašavanje na moru u Hrvatskoj.
Često postavljana pitanja (FAQ)
Da, možete legalno ploviti noću u Hrvatskoj, ali samo ako strogo slijedite pomorske propise. Prema Konvenciji COLREG 72 i Hrvatskim pravilima navigacije:
- Sva plovila moraju prikazivati navigacijska svjetla od zalaska do izlaska sunca ili u uvjetima ograničene vidljivosti.
- Noć je definirana kao vrijeme između zalaska i izlaska sunca, uključujući sumrak.
- Navigacijska svjetla moraju biti u skladu s COLREG standardima kako bi se izbjegli sudari.
Važno: Nepoštivanje korištenja navigacijskih svjetala može dovesti do kazni ili nesreća.
Više informacija: COLREG 72 Pravila navigacije