Kako vezati 6 ključnih nautičkih čvorova za vaš charter jedrenje u Hrvatskoj
Top 6 najčešće korištenih brodskih čvorova koje biste trebali svladati za svoj jedriličarski odmor
Kad kročite na brod za jedrenje u Hrvatskoj, niste samo putnik. Možda ste početnik ili već imate iskustva, no dio dobrog pomorskog umijeća je i sigurno i samopouzdano rukovanje konopima. Učiti kako vezati nautički čvor nije stvar pokazivanja trikova s konopom, nego osnova sigurnog pristajanja, zaštite plovila i ugode za sve na brodu.
Iz našeg rada s gostima na charter jahtama duž hrvatske obale izdvajamo nekoliko čvorova koje je doista korisno znati jer ćete ih redovito primjenjivati. U ovom vodiču naučit ćete kako vezati šest najvažnijih brodskih čvorova, kada ih koristiti i na što paziti pri vezu u užurbanim marinama ili pri sidrenju u mirnim uvalama.
Riječ je o nekima od najpoznatijih jedriličarskih čvorova u svijetu, pa će vam svladavanje ovih tehnika dati samopouzdanje i spremnost za gotovo svaku situaciju na brodu.
Ispod opisa svakog čvora pronaći ćete YouTube upute koje je pripremio Animated Knots by Grog, br. 1 stranica za učenje vezanja čvorova. Istoimenu aplikaciju možete preuzeti i na svoj mobilni telefon.
Pregled 6 ključnih brodskih čvorova
Prije nego uđemo u detalje, slijedi kratak pregled čvorova koje obrađujemo i njihove tipične primjene na charter jedrenju u Hrvatskoj.
| Čvor | Glavna namjena na charteru | Tipična situacija na Jadranu |
|---|---|---|
| Bulin | Fiksna omča koja ne klizi | Vezivanje škota za kut prednjeg jedra ili izrada sigurne omče |
| Veza na bitvu | Brzo i sigurno vezivanje konopa na bitvu | Pristajanje u marinama i na gradskim rivama |
| Zaokret i dva polučvora | Pouzdano vezivanje za stupove, prstene ili stijene | Vez u manjim lukama ili izvlačenje krmenih konopa na obalu |
| Čvor osmica (flemanski čvor) | Zaustavni čvor koji sprječava isklizavanje konopa | Sprječavanje prolaska konopa kroz koloturnike ili vodilice |
| Ravni čvor (reef čvor) | Jednostavan vezni čvor za lagana opterećenja | Refanje jedara ili vezivanje lakih poveza |
| Sidreni čvor | Čvrsta veza između konopa i sidra ili prstena | Pričvršćivanje sidrenog konopa, vez na prsten ili lanac |
Kratko o konopima i sigurnosti
Kroz vodič koristimo dvije osnovne oznake:
- Stajaći kraj: duži dio konopa koji nosi opterećenje.
- Radni kraj: slobodni kraj konopa kojim baratate dok formirate čvor.
Kad god vežete čvor:
- Ostavite dovoljnu duljinu slobodnog kraja kako čvor ne bi proklizavao.
- Zategnite i uredno složite čvor da bude kompaktan.
- Provjerite čvor prije nego što preuzme opterećenje broda.
Sada prelazimo na šest ključnih nautičkih čvorova i precizno kako svaki od njih vezati.
1. Bulin: klasična fiksna omča koju treba znati svaki jedriličar
Bulin s dobrim razlogom zovu kraljem čvorova. Stvara snažnu, fiksnu omču koja ne klizi, a i nakon opterećenja ostaje relativno laka za odvezivanje. Ovaj čvor susrest ćete na gotovo svakom jedrilici na svijetu.
Na jedrenju u Hrvatskoj bulin ćete koristiti za:
- Vezivanje škote za kut prednjeg jedra.
- Izradu sigurne omče oko stupa ili prstena.
- Stvaranje omče u koju se osoba može upeti ako je treba privući prema brodu.
Kada koristiti bulin na jedrenju u Hrvatskoj
Primjer s isplovljavanja iz Splita ili Trogira. Skiper traži da pričvrstite škote na prednje jedro. Bulin daje urednu omču koja se čvrsto drži na katu jedra, ne zapinje i lako se otpusti kada spremate jedro.
Koristite bulin kada trebate omču oko prstena na pontonu ili kada u sredini konopa radite privremenu omču.
Korak po korak kako vezati bulin
- Na stajaćem kraju formirajte malu omču. To je rupa.
- Provedite radni kraj kroz omču. To je zec koji izlazi iz rupe.
- Radni kraj provedite iza stajaćeg kraja. Zec obilazi stablo.
- Vratite radni kraj natrag kroz omču i zategnite oba kraja da se čvor uredi.
Za lakše pamćenje poslužite se rečenicom. Zec izlazi iz rupe, obilazi stablo i vraća se u rupu.
Praktični savjeti
Bulin je vrlo pouzdan pod stalnim opterećenjem, no uvijek ostavite dovoljno slobodnog kraja i po potrebi ga dodatno osigurajte kako biste se osjećali sigurno i odgovorno.
Pogledajte i jasnu demonstraciju bulina u videu Animated Knots by Grog za dodatnu vizualnu pomoć.
2. Veza na bitvu: osnovni čvor za pristajanje
Stavljanje konopa na bitvu na pontonu nije klasičan čvor, ali je jedna od najvažnijih vještina na jedrilici. Radit ćete to svaki put kada pristajete u marini ili na gradskoj rivi, što je u Hrvatskoj gotovo svaki dan jedriličarskog odmora.
Ispravno vezana veza na bitvu drži brod sigurno, a opet omogućuje brzo otpuštanje kad je vrijeme za isplovljavanje.
Kada koristiti vezu na bitvu na charter jedrilici u Hrvatskoj
Koristit ćete je kad god trebate:
- Pričvrstiti pramčane i krmene konope na bitve u marinama.
- Formirati sprinze pri manevru veza.
- Privezati pramčani konop tendere za bitvu na pontonu.
Neizostavna je kod mediteranskog veza kada dolazite krmom na rivu, često uz vjetar koji vas potiskuje s pontona ili na njega. Dobra veza na bitvu drži brod gdje želite i štiti i jahtu i rivu.
Korak po korak kako vezati vezu na bitvu
- Privucite konop prema bazi bitve iz smjera opterećenja i napravite jedan puni obilazak oko bitve.
- Prekrižite konop preko vrha bitve oblikujući putanju u obliku broja osam.
- Ponovno prekrižite u suprotnom smjeru kako biste dovršili još jednu osmicu. Konop bi sada trebao uredno križati rogove bitve.
- Završite zaključavanjem. Na radnom kraju oblikujte malu omču, prebacite je preko jednog roga bitve tako da se konop sam na sebe zaključa.
Pazite da konop izlazi s bitve pod oštrim kutom u odnosu na njezinu duljinu. Bitve najbolje drže kada je povlačenje uzduž njih, a ne poprijeko.
Praktični savjeti
Uzmite vremena da veza na bitvu bude uredna i kompaktna. Neuredna gomila konopa na bitvi može se zakočiti i biti teška za brzo otpuštanje u stresnoj situaciji, primjerice pri izlasku iz veza uz bočni vjetar.
3. Zaokret i dva polučvora: pouzdan odabir za stupove, prstene i stijene
Nisu sva mjesta u Hrvatskoj opremljena modernim bitvama i stupovima. U manjim lučicama ili mirnim uvalama često ćete se vezati za prsten, stup ili čak za stijenu na obali kada izvlačite krmeni konop.
Zaokret i dva polučvora idealno su rješenje u takvim situacijama. Pruža siguran prihvat za gotovo svaki čvrsti oslonac, a jednostavan je i lako se podešava.
Kada koristiti ovaj čvor na jedrenju u Hrvatskoj
Zaokret i dva polučvora obično primjenjujete kada:
- Vežete privezni konop za metalni prsten na mulu ili pontonu.
- Izvlačite krmeni konop na stijenu ili stablo na obali.
- Privremeno osiguravate konop za ogradu ili stup na brodu.
Posebno je koristan u hrvatskim uvalama gdje sidrite pramcem, a zatim jedan ili dva krmena konopa vodite na obalu kako bi brod stajao u pravom smjeru i podalje od susjeda.
Korak po korak kako vezati zaokret i dva polučvora
- Radni kraj konopa dva puta provedite oko oslonca kako biste napravili puni zaokret. Time raspodjeljujete opterećenje i stvarate trenje.
- Radnim krajem napravite polučvor oko stajaćeg kraja i dobro zategnite.
- Napravite i drugi polučvor u istom smjeru te ga pritegnite uz prvi.
Zaokret preuzima najveći dio naprezanja, a dva polučvora sve zaključavaju na mjestu.
Praktični savjeti
Nakon formiranja snažno pritegnite čvor i ostavite dovoljno slobodnog kraja. Ako će opterećenje biti veliko ili dugotrajno, dodajte još jedan polučvor ili dodatno provedite radni kraj oko stajaćeg za dodatnu sigurnost.
4. Čvor osmica: jednostavan zaustavni čvor koji svaki nautičar treba znati
Čvor osmica, poznat i kao flemanski čvor, klasičan je zaustavni čvor. Njegova je zadaća spriječiti da konop isklizne iz koloturnika, klemne ili vodilice. Brzo se veže, lako se vizualno provjeri i jednostavno odveže čak i nakon opterećenja.
Na charter jedrilici to je jedan od prvih čvorova koje treba naučiti jer može spriječiti da vam konop u najgorem trenutku nestane iz dosega.
Kada koristiti čvor osmicu na charteru u Hrvatskoj
Čvor osmicu koristit ćete kako biste:
- Spriječili da škota prednjeg jedra isklizne kroz vodilicu.
- Spriječili da driza prođe kroz koloturnik ili klemnu.
- Zaštitili kraj upravljačkog konopa da vam ne isklizne iz ruku ili kolotura.
Mnogi skiperi traže da prije isplovljavanja provjerite imaju li svi ključni konopi na brodu na svojim krajevima zaustavne osmice.
Korak po korak kako vezati čvor osmicu
- Napravite malu omču blizu kraja konopa.
- Radni kraj provedite oko stajaćeg kraja pa ga vratite preko samog sebe.
- Radni kraj provucite kroz stvorenu omču.
- Zategnite i uredno oblikujte čvor u jasnu znamenku osam.
Praktični savjeti
Osmica je vrlo zahvalna. Ako pogriješite, lako je odvežete i pokušate ponovno. U većini jedriličarskih primjena bolja je od glomaznog običnog čvora jer se lakše odvezuje nakon velikog opterećenja.
5. Ravni čvor: koristan za vezanje oko predmeta, ne za velika opterećenja
Ravni čvor, često korišten i pri refanju jedara, jednostavan je vezni čvor kojim spajate dva kraja istog konopa ili dva slična konopa oko nekog predmeta. Na tradicionalnim jedrilicama služi za refanje i slaganje jedara. Na modernim charter jahtama s glavnim jedrom na rolanje koristi se rjeđe, no i dalje je dobro znati ga.
Važno je razumjeti za što je ravni čvor dobar, a za što nije jer nije siguran za teška ili kritična opterećenja.
Kada koristiti ravni čvor na jedrenju u Hrvatskoj
Ravni čvor možete koristiti za:
- Vezanje refnih točaka na glavnom jedru kod klasičnog refanja.
- Vezanje manjih poveza na brodu, primjerice bokobrana, navlaka ili lagane opreme.
- Vezanje dvaju krajeva istog konopa oko jedra ili platnene navlake.
Na većini charter jahti uglavnom ga susrećete u edukacijskim situacijama ili pri vezanju manjih, nekritičnih poveza.
Korak po korak kako vezati ravni čvor
- Uzmite jedan kraj konopa u svaku ruku.
- Desni kraj prebacite preko lijevog i vežite običan čvor.
- Zatim lijevi kraj prebacite preko desnog i ponovno vežite običan čvor.
- Povucite oba kraja kako biste zategnuli. Radni dijelovi trebaju ležati ravno, a čvor izgledati simetrično poput kvadrata.
Mnogi pamte pomoću niza. Desno preko lijevog pa lijevo preko desnog.
Praktični savjeti i upozorenja
Ravni čvor je nepouzdan ako su konopi različite debljine ili ako se opterećenje ne raspoređuje ravnomjerno. Pod jakim ili trzajnim opterećenjem može proklizati ili se izvrnuti. Ne koristite ga za spajanje priveznica, za privez broda ili u bilo kojoj situaciji u kojoj bi otkazivanje moglo prouzročiti štetu ili ozljedu.
Shvatite ga kao lagani vezni čvor, a ne kao sigurnosni čvor.
6. Sidreni čvor: čvrsta veza za sidro ili prsten
Sidreni čvor, koji se ponekad naziva i sidreni obuhvat ili ribarski obuhvat, služi za sigurno spajanje konopa s prstenom, škopcem ili vratom sidra. Čvrst je, kompaktan i dobro drži pri promjenjivim opterećenjima, što ga čini idealnim za sidrene konope i trajne veze na prstenovima i lancima.
U usporedbi s bulinom, sidreni čvor obično bolje čuva čvrstoću konopa i manje je sklon popuštanju pri izmjeničnim opterećenjima.
Kada koristiti sidreni čvor u Hrvatskoj
Sidreni čvor koristit ćete kada:
- Spajate sidreni konop s škopcem na sidru.
- Privezujete se na prsten bove.
- Vežete konop za fiksni prsten ili lanac na rivi.
Za većinu charter gostiju najčešće primjene su privez na bove i pomoćni sidreni sustavi, osobito u uvalama gdje kombinirate lanac i konop.
Korak po korak kako vezati sidreni čvor
- Radni kraj provedite kroz prsten ili oko vrata sidra, napravite puni obilazak i vratite radni kraj uz stajaći.
- Radni kraj omotajte oko stajaćeg i provucite natrag kroz omču koju ste stvorili blizu prstena.
- Napravite još jedan obilazak oko stajaćeg kraja i provedite radni kraj kroz novu omču.
- Sve snažno zategnite i uredno posložite da namoti prianjaju uz prsten ili škopac.
Mnogi jedriličari sidreni čvor dodatno osiguraju jednostavnim polučvorom ili vezicom na stajaćem kraju za dugotrajniju sigurnost, osobito ako će veza ostati cijelu sezonu.
Praktični savjeti
Nakon prvog vezanja sidrenog čvora testirajte ga na sigurnom mjestu na palubi. Snažno povucite stajaći kraj i provjerite klizi li. Ako će ostati vezan cijeli tjedan ili dulje, razmislite o dodatnom osiguranju slobodnog kraja trakom ili vezicom kako se ne bi razradio.
Kako sve to povezati na vašem jedriličarskom odmoru
Učenje čvorova ide znatno lakše kada svaki čvor povežete s konkretnom situacijom na moru.
Tijekom tipičnog tjedna jedrenja duž hrvatske obale:
- Vezu na bitvu koristit ćete pri svakom ulazu i izlazu iz marine.
- Zaokret i dva polučvora poslužit će vam za prstenove, stupove ili stijene u malim lukama i uvalama.
- Bulin ćete koristiti za škote prednjeg jedra, omče i razne zadatke na palubi.
- Osmice će sprječavati da vam konopi pobjegnu.
- Povremeno ćete ravnim čvorom vezivati lakše poveze.
- Sidrenim čvorom osigurat ćete čvrste spojeve na sidra, bove ili prstenove.
Ako tek učite brodske čvorove, odaberite jedan ili dva i vježbajte ih svakog dana. Najprije ih vežite polako, zatim ih ponovite zatvorenih očiju ili dok razgovarate. Kada to uspijete, znat ćete da vam čvor ulazi u rutinu pomorskog umijeća.
Što ste sigurniji u ove ključne čvorove, to će vaš charter jedrenje u Hrvatskoj biti opušteniji i ugodniji i za vas i za cijelu posadu.
