Koji su međunarodni pomorski signali pogibli?
Međunarodni pomorski signali pogibelji: kako na moru zatražiti pomoć?
U izvanrednim situacijama na moru presudno je znati učinkovito zatražiti pomoć. Razumijevanje međunarodnih signala pogibelji na moru ključno je za vašu sigurnost te ujedno predstavlja pravnu obvezu prema pomorskim propisima.
U ovom vodiču objašnjavamo najpriznatije pomorske signale pogibelji, od vizualnih znakova do radijskih komunikacijskih protokola, uz preporuke za male brodice i komercijalna plovila.
Vizualni signali pogibelji na moru:
Narančasti dimni signali (dan)
Međunarodni standard za dnevno vizualno signaliziranje pogibelji jest narančasta dimna baklja. Nakon aktiviranja stvara gust stup narančastog dima vidljiv na velikim udaljenostima. Službe traganja i spašavanja (SAR) te pomorci u blizini univerzalno ga prepoznaju kao poziv za hitnu pomoć.
Kada se koristi: dnevno doba, vedro vrijeme
Najprikladnije za: manja i srednja plovila; široko prepoznatljivo iz zraka i s mora
Crvene padobranske rakete i signalne rakete za noć
Crveni pirotehnički signali, uključujući crvene rakete i padobranske rakete, namijenjeni su noćnoj uporabi. Ispaljuju se visoko na nebo te su vrlo uočljivi na velikim udaljenostima, što ih čini pogodnima za privlačenje pozornosti.
Među međunarodno prihvaćenim vizualnim signalima pogibelji posebno se izdvaja narančasti dim za dnevne uvjete. Kada osoba na plovilu treba pomoć, može aktivirati narančastu dimnu baklju koja stvara gust, na danjem svjetlu vrlo uočljiv dim. Pomorci te timovi traganja i spašavanja taj znak nedvojbeno tumače kao zahtjev za pomoć.
Napomena: crveni signali manje su učinkoviti po danu pa ih valja čuvati za noćne hitne situacije.
Koji su glavni signali pogibelji na moru? Treba imati na umu da postoje i druga vizualna sredstva i oprema za signalizaciju, poput zastava, signalnih ogledala i pirotehničkih signala, primjerice crvenih padobranskih raketa i ručnih narančastih dimnih baklji. Primjenjuju se u različitim situacijama i uvjetima radi dojave pogibelji i traženja pomoći. Nautičari bi trebali poznavati pravilnu uporabu tih signala i opreme te se pridržavati međunarodnih propisa i smjernica za signalizaciju pogibelji. Tijekom dana često se koristi narančasti dim, a osobito je prikladan u dodatno rizičnim okolnostima.
Pravilnik o sigurnosti plovidbe i Međunarodni pravilnik za izbjegavanje sudara na moru precizno propisuju signale opasnosti i potrebe za pomoći. Ako nije drukčije određeno, ti propisi primjenjuju se na sva plovila, iako pojedine odredbe nisu praktično primjenjive na svaku vrstu plovila.
Primjerice, ispaljivanje vatrenog oružja ili drugih eksplozivnih signala u razmacima od jedne minute te paljenje vatre u bačvama ne odnosi se na manje brodice. Manja plovila nisu opremljena nekim standardima za pozivanje pomoći, poput radarskog reflektora ili kvadratne zastave s kuglom postavljenom iznad ili ispod. Rijetko posjeduju Inmarsat ili radarski transponder, a takva oprema ionako nije primjerena ovom načinu dojave pogibelji.
Čak i ako su opremljena raketama, ručnim bakljama ili pirotehnikom koja u kratkim razmacima ispaljuje niz crvenih zvijezda, riječ je o noćnim signalima koji su danju slabo uočljivi.
Vizualni signali pogibelji: zastave
Zastavne oznake pogibelji, N iznad C
Ako situacija nije izrazito opasna, pomoć možete zatražiti i manje alarmantno. Međunarodni signalni kodeks označava pogibelj podizanjem zastave N (November) iznad zastave C (Charlie). Taj se znak koristi kada elektronička ili pirotehnička sredstva nisu dostupna te je svestran i važan signal koji bi svaki pomorac trebao poznavati.
Zvučni signali pogibelji: upotrijebite zvučni signal, zviždaljku
Zviždaljke, trube i druga zvučna sredstva
Ako nemate radijsku ili vizualnu opremu za signalizaciju, zvučni signali učinkovita su pričuva.
- Zviždite zviždaljkom, oglasite trubu ili ritmično udarajte o metalne predmete.
- Upotrijebite Morseov SOS: ... --- ... (tri kratka, tri duga, tri kratka).
Ti su signali jednostavni, a široko razumljivi, osobito u priobalju ili na prometnim nautičkim područjima.
Zvučni signali spadaju među najosnovnije načine dozivanja pomoći. Zviždite, oglasite sirenu ili ritmično udarajte o metal kako biste stvorili prepoznatljiv obrazac zvuka. U Morseovu kodu međunarodni signal za pogibelj jest tri kratka, zatim tri duga, pa ponovno tri kratka (SOS). Ponavljanjem tog obrasca jasno dajete do znanja da ste u pogibelji.
Signali rukama
Poziv u pomoć daje se podizanjem i spuštanjem ispruženih ruku.
Mahati drugom plovilu pri sigurnom mimoilaženju nije neuobičajeno i često se prakticira. To nije samo znak pristojnosti nego i potvrda da ste se međusobno uočili i sada se pozdravljate.
No mahanje radi poziva u pomoć razlikuje se od pozdravnog mahanja.
Ako imate i vrlo malu brodicu koja nije opremljena raketama ili zastavnim znakovima, i dalje možete ovim načinom zatražiti pomoć u nuždi na moru. Činite to tako da ponavljano podižete i spuštate ispružene ruke. Na kopnu se često koristi položaj s uzdignutim i blago razmaknutim rukama, koji zajedno s tijelom podsjeća na slovo Y. Oba su znaka dovoljna ako su vidljiva, stoga se preporučuje odmaknuti se od kabine ili se popeti na nju radi bolje uočljivosti. Nikada ne mašite rukama iznad glave jer se to može protumačiti kao pozdrav. Za dodatno privlačenje pozornosti dobro je neprekidno oglasiti trubu, zviždaljku ili bilo koje sredstvo za signalizaciju u magli.
Mahanje rukama ili predmetima jednostavan je, a učinkovit način signaliziranja pogibelji na vodi. Mahanje može privući pozornost prolazećih brodica, brodova ili zrakoplova i upozoriti ih na vašu situaciju. Kako biste ga primijenili najučinkovitije, postupite ovako:
- Koristite kontrastne boje. Nosite ili mašite predmetima u jarkim i vrlo uočljivim bojama, primjerice narančasti prsluk za spašavanje, crvenu majicu ili živopisnu zastavu. Kontrast s okolnim morem čini vas uočljivijima. Signalizirajte širokim, naglašenim pokretima rukama ili odsjajnim predmetom.
- Pokušajte se smjestiti na dio plovila s najboljom vidljivošću prema potencijalnim spasiteljima. Stajanje na najvišoj točki plovila pomaže da budete viđeni s veće udaljenosti.
- Kombinirajte sa zvučnim signalima. Ako imate zviždaljku ili trubu, oglasite je dok mašete kako biste povećali vjerojatnost da budete opaženi i vidom i sluhom.
Imajte na umu da učinkovitost mahanja kao signala pogibelji ovisi o vidljivosti na vašoj lokaciji, prisutnosti obližnjih plovila ili zrakoplova te dobu dana. Prilagodite se okolnostima kako biste povećali svoje izglede za dobivanje pomoći u nuždi na moru.
U situacijama s ograničenim sredstvima ponavljano podizanje i spuštanje ispruženih ruku prepoznat je znak pogibelji, različit od prijateljskog pozdrava.
Savjeti:
- Stanite na najviši vidljivi dio plovila
- Koristite jarke ili kontrastne boje (primjerice narančasti prsluci za spašavanje, zastave)
- Kombinirajte sa zvučnim signalima (zviždaljke ili trube) radi veće uočljivosti
Pozivanje pomoći putem VHF radija
Protokoli radijske komunikacije
Ako na plovilu imate pomorski VHF radio, upotrijebite ga za poziv u pomoć. Namjestite kanal 16, međunarodnu frekvenciju za pozive i signale pogibelji. Govorite jasno i smireno te navedite ime plovila, lokaciju, prirodu izvanredne situacije i broj osoba na brodu. Pričekajte odgovor i pružite sve dodatne informacije koje se zatraže.
Ako procjenjujete da ste potencijalno ugroženi i trebate žurnu asistenciju, uputite poziv hitnosti putem VHF radija na kanalu 16, prema propisanom protokolu, s izrazom "PAN PAN".
Uporaba VHF radija, kanal 16
Ako ste opremljeni, pomorski VHF radio jedan je od najpouzdanijih načina za traženje pomoći.
Koraci:
- Namjestite kanal 16, međunarodnu frekvenciju za pogibelj i uspostavu veze.
- Govorite jasno: "MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY. Ovdje [ime plovila], nalazimo se na [koordinate]. Suočavamo se s [vrsta izvanredne situacije]. [Broj] osoba na brodu. Tražimo hitnu pomoć."
- Pričekajte odgovor i slijedite sve daljnje upute.
Ako je situacija hitna, ali nije neposredno po život opasna, upotrijebite poziv PAN PAN umjesto MAYDAY.
Važno: male osobne brodice nisu uvijek zakonski obvezne nositi VHF radio, osim pri plovidbi u određenim obalnim zonama. Unatoč tomu, snažno se preporučuje za sva plovila koja izlaze na more.
Okolna plovila možda vas neće čuti jer, prema važećem Pravilniku o brodicama, čamcima i jahtama, brodice za osobne potrebe ne moraju imati VHF radio ako nisu registrirane za plovidbu u područjima I i II.
Ipak, obalna radijska postaja zasigurno će čuti vaš poziv i, prema procjeni situacije, organizirati pomoć.
Signalizacija pogibelji na manjim i većim plovilima
- Manja plovila često nemaju naprednu opremu poput radarskih transpondera, Inmarsata ili pirotehnike sukladne SOLAS standardu. Moraju se osloniti na vizualna, zvučna i osnovna elektronička sredstva.
- Veća plovila mogu imati EPIRB uređaje, SART, Inmarsat i integrirane sustave signalizacije pogibelji koji automatski šalju dojave globalnim nadzornim postajama.
Neovisno o veličini plovila, svi sudionici u plovidbi trebaju poznavati propise o sigurnosti plovidbe i Međunarodni pravilnik za izbjegavanje sudara na moru (COLREG).
Pravna obveza pružanja pomoći
Prema pomorskom pravu, osobito članku 764. Pomorskog zakonika, svaki je pomorac ne samo zakonski, nego i etički obvezan pomoći osobi u pogibelji, čak i u ratnim okolnostima ili ako osoba pomoć odbija. Time se potvrđuje globalno načelo solidarnosti i sigurnosti na moru te naglašava važnost pružanja pomoći u situacijama pogibelji.
Najbolje prakse za vidljivost i signalizaciju
Zaključak: Koji su to šest međunarodno priznatih signala pogibelji na moru?
Ovdje je šest međunarodno priznatih signala pogibelji na moru prema definiciji Međunarodne pomorske organizacije (IMO) i Konvencije SOLAS. Ti su signali jednostavni, univerzalno razumljivi i mogu ih koristiti svi koji su u pogibelji. Pružaju osjećaj sigurnosti i povjerenje u vašu sposobnost da pozovete pomoć.
1. Narančasti dimni signal
- Kada se koristi: danju
- Svrha: stvara gust narančasti dim za visoku vidljivost danju
- Primjena: splavi za spašavanje, manja plovila, pojedinci
2. Crvena padobranska raketa ili signalna raketa
- Kada se koristi: noću
- Svrha: ispaljuje se visoko i intenzivno gori crvenom bojom kako bi privukla pozornost udaljenih plovila ili zrakoplova
- Prednost: vidljiva na velikim udaljenostima
3. Signalne zastave: N preko C (November preko Charlie)
- Kada se koristi: danju
- Svrha: vizualni signal pogibelji uz uporabu pomorskih signalnih zastava
- Značenje: "U pogibelji sam i trebam hitnu pomoć"
4. Radio poziv pogibelji: VHF kanal 16
- Vrste poziva:
- MAYDAY (neposredna opasnost za život ili plovilo)
- PAN-PAN (žurno, ali ne ugrožava život)
- Kada se koristi: u bilo koje doba, ako je dostupan VHF radio
5. Zvučni signal
Zvučni signali jedan su od najosnovnijih i najučinkovitijih načina za poziv u pomoć. Bez obzira pušete li u zviždaljku, oglašavate trubu ili udarate o metalni predmet, ritmički obrazac koji stvarate može biti snažan signal pogibelji. U Morseovoj abecedi međunarodni signal pogibelji jest tri kratka zvučna znaka, zatim tri duga, pa opet tri kratka (SOS). Ponavljanjem tog obrasca dajete do znanja da ste u pogibelji i koristite jednostavno, ali djelotvorno sredstvo u izvanrednim situacijama.
6. Uporno mahanje rukama
- Kada se koristi: danju ili noću
- Svrha: ručni signal za pomoć kada oprema nije dostupna
- Ispravna radnja: više puta podizati i spuštati obje ispružene ruke
✅ Savjet stručnjaka: Kombinirajte više metoda, primjerice vizualne, zvučne i radijske, kako biste povećali vjerojatnost uočavanja i spašavanja.
Bilo da plovite uz obalu ili krećete na otvoreno more, poznavanje načina prepoznavanja i slanja međunarodnih signala pogibelji na moru ključno je. Opremajte plovilo propisno, upoznajte se s pravilima signalizacije i uvijek budite spremni pružiti pomoć ili zatražiti pomoć. To nije samo dobra pomorska praksa, to je i zakonska obveza.
Izvori i reference:
- Međunarodna pomorska organizacija (IMO): www.imo.org
- U.S. Coast Guard Boating Safety: www.uscgboating.org
- Konvencija SOLAS: propisi Safety of Life at Sea
Posljednje ažuriranje: 3. listopada 2025.
Najčešća pitanja:
O: Narančasti dimni signal najdjelotvorniji je vizualni signal danju.